De Digitale Scheurkalender van het Kröller-Müller Museum wordt CULTUURSNACK
Het succesvolle educatieproject van het Kröller-Müller Museum heeft een restyling ondergaan.
CULTUURSNACK is het snelle cultuurtussendoortje voor het onderwijs, taalonderwijs, musea en dagbestedingsprojecten.
Cultuursnack is vakoverstijgend en interactief
Door eenvoudige kijkopdrachten, filosofische vragen, interactieve spellen en creatieve verwerkingsopdrachten worden kunstwerken verbonden met andere schoolvakken en interessegebieden zoals taal, biologie, geschiedenis en aardrijkskunde.
Iedere culturele instelling of gemeente kan HUB worden en een eigen Cultuursnack maken op het platform www.cultuursnack.nu
Voor het KröllerMüllerMuseum heb ik de restyling en het logoconcept voor de Cultuursnack verzorgd.
De technische realisatie is in handen van Trendsoft.
Maak laagdrempelig kennis met kunst.
Het landschap als supermarkt
boekontwerpVoor de Museum de Bastei in Nijmegen heb ik een klein cadeauboek mogen ontwerpen behorende bij de tentoonstelling de Bastei Buurtsuper.
In De Bastei Buurtsuper ontdek je hoe men in Nijmegen door de jaren heen voedsel heeft gevangen, verzameld, gefokt, geplant en gekweekt. Bovendien maak je kennis met duurzame en lokale voedselinitiatieven van nu, veelal geïnspireerd op het (eet)verleden van Nijmegen.
Het boek geeft een kijkje in de keuken over wat men at in de prehistorie, romeinse tijd, middeleeuwen, nieuwe tijd en de moderne tijd en hoe ons landschap in de loop der jaren veranderd is. Het bevat leuke recepten welke speciaal ontwikkeld zijn door Eetverleden.
Dus wil je eens een romeins of middeleeuws maal op tafel zetten? Dan is dit boekje zeker een aanrader.
Het boek is te koop in de museumwinkel van de Bastei.
De interactieve tentoonstelling is te bezoeken zaterdag van 11 februari t/m zondag 12 november 2023.
www.debastei.nl
Legends & Legacy
Keramiekatelier Cor Unum viert het 70-jarige bestaan uitbundig met een expositie in het kloppende hart van ‘s-Hertogenbosch. Hiervoor vroeg Cor Unum maar liefst 70 jonge en gerenommeerde creatieven om een bord te ontwerpen met het thema Legends & Legacy. Nooit eerder is werk van zoveel ontwerpers, kunstenaars, architecten en andere makers te zien geweest op één expositie.
Na een prachtige expo tijdens de Salone del Mobile in Milaan zijn alle borden vanaf 27 mei 2023 te zien in de galerie van Cor Unum: Vughterstraat 270 in ‘s-Hertogenbosch.
Het bord dat ik ontwerpen heb voor Legends & Legacy is voor €85,- te koop via www.cor-unum.com
fotocredits Dana Savic
Parkinson in Beeld - Holding still, together
boekontwerpboekpresentatie Parkinson in Beeld - Holding still together
14 december 2022 werd het eerste exemplaar van het wetenschappelijke fotoboek Parkinson in Beeld ‘Holding still, together’ werd uitgereikt in het Radboud Experience Centre.
Een prachtige middag onder leiding van Bas Bloem over de Innovatieve focus op persoonsgerichte zorg voor mensen met parkinson & lifelong transformatief leren.
Wetenschappelijk fotoboek Parkinson in Beeld - Holding still, together
Het fotoboek biedt een unieke inkijk in hoe zorgprofessionals en mensen met de ziekte van Parkinson samen zorg vormgeven. Het laat de kracht en kwetsbaarheid zien van mensen die met deze ziekte moeten leren omgaan.
Het boek bevat schitterende zwart-wit portretten gemaakt door Richard Grol van mensen die leven met parkinson, en van hun zorgprofessionals. De foto’s zijn genomen tijdens een sessie waarin zij diepgaand spraken over persoonsgerichte zorg, waarbij aan iedere deelnemer (zowel patiënt als zorgverlener) werd gevraagd een voor hen uniek voorwerp mee te nemen als basis voor het gesprek.
De foto’s, gesprekken en begeleidende essays door Bas Bloem, Marten Munneke, Glyn Elwyn, Jan Kremer, Jur Koksma, Mieke Moor, Thieme Stap en Richard Grol vormen samen dit wetenschappelijke fotoboek waarbij de mens centraal staat.
Het boek is verkrijgbaar voor €24,99 via Radboud University Press https://lnkd.in/evP_pWbb
en is onderdeel van een onderzoeksproject van de Radboudumc Health Academy: Innovation as learning.
236 pagina's
20 x 28 cm
boekontwerp: Marloes de Laat
productie: Booxs
Trailer en cd van Pieter Derks
visuele identiteitCD ontwerp voor de liedjes ‘De halve wereld’ van Pieter Derks
Vaderland
boekontwerpRob en zijn vrouw adopteerden twintig jaar geleden twee broertjes van vier en één uit Ethiopië. Dat het zwaar zou worden wisten ze. Dat de afstand onoverbrugbaar zou blijken niet. Het verlies van de oorspronkelijke ouders en cultuur heeft diepgaande, levenslange consequenties voor de twee broers.
Ik mocht zijn boek Vaderland vormgeven, een boek waar je liefdevol meegenomen wordt in het leven van Rob en zijn zoons. In korte verhalen beschrijft Rob het trauma wat aan adoptie gekoppeld zit. Het boek is openhartig, puur, eerlijk, actueel én urgent.
Het boek laat je niet alleen de intensiteit van adoptie voelen, het nodigt ouders en professionals die met kinderen werken uit om nog beter naar ze te kijken en luisteren.
Naast het boek maakte Rob samen met zijn zoons ook een theatervoorstelling
Het boek, ebook en tickets voor de theatervoorstelling kan je bestellen op www.boekvaderland.nl
Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar?
boekontwerpWie ben je? Wie wil je zijn als leraar? is een boek waarbij we d.m.v. vormgeving elke leraar even 'door elkaar willen schudden en roepen: 'Hé, weet je wel hoe belangrijk je bent?'
Tonnis Bolks en Ingrid Paalman-Dijkenga van VIAA Lectoraat Goede Onderwijspraktijken schreven het samen vanuit liefde voor de zich ontwikkelende lerende mens. Een praktisch boek voor de leraar om zichzelf als professional te leren kennen.
Het boek wil je uitnodigen om in de wereld te komen door middel van het stellen van vragen aan jezelf als (aankomend) persoonlijke professional in de praktijk van leren. Het boek staat vol met vragen, vragen die je uitnodigen om te denken, om over te praten, te tekenen, te zingen... Vragen met daaraan verbonden gedachten vanuit literatuur, ervaringen en andere waardevolle bronnen om te inspireren.
Kijk eens in de spiegel van dit boek en laat de (fluor)kleur van het leven tot je komen. Want als onderwijs professional leef je in het leren en te leer in het leven.
Het boek is te bestellen via de webshop van VIAA lectoraat goede onderwijspraktijken
Door onze ogen gezien - covid-19 fotoboek
boekontwerp‘Door onze ogen gezien’ is een fotoboek met een indringend beeldverslag van de periode waarin covid-19 een nieuwe werkelijkheid bracht. ‘Door onze ogen gezien’ biedt een intieme inkijk op de Intensive Care van het Radboudumc door de ogen van de ‘helden van de zorg’.
Fotograaf en IC-verpleegkundige Marcel Rekers heeft deze periode weten te vangen in een serie aangrijpende foto’s. De combinatie van medische professionaliteit en menselijke betrokkenheid in een ongekende crisissituatie vormen samen een waardevol gedenkstuk voor alle betrokkenen en naasten van medewerkers, patiënten en andere geïnteresseerden.
“Een indrukwekkend fotoboek”
Gelderlander 2020
“Een musthave voor iedereen die houdt van documentaire-fotografie”
Donderdag 3 december is het eerste exemplaar overhandigd aan burgemeester Hubert Bruls.
Wil je zelf ook een stukje geschiedenis is de kast?
Het boek is te koop via boekhandel Dekker van de Vegt in Nijmegen
opdrachtgever: Radboudumc Intensive Care
fotografie: Marcel Rekers
boekontwerp: Marloes de Laat
teksten: Maartje de Gruyter
©2020
Your Ideal Classroom & Your Online Classroom
boekontwerpIn 2019 mocht ik al het boek Your Ideal Classroom van Dock 20 ontwerpen en nu is de serie aangevuld met Your Online Classroom.
Het gloednieuwe offline boek van Dock 20 over online onderwijs. Je leest de ideeën van Dock 20 over online leren en krijgt praktische handvatten en werkvormen die je helpen bij het faciliteren van dynamisch en verbindend online onderwijs.
Nieuwsgierig naar de boeken?
Bestel ze bij bol.com of op de site van Dock 20.
Yoga voor je brein
vrij werkEven iets anders….
Corona heeft in 2020 alles op scherp gezet. Het bracht ruimte voor nieuwe inzichten en werkzaamheden. Naast mijn grafische werkzaamheden ga ik wat vaker op de ‘slowdown’-tour d.m.v. meditatief tekenen.
Meditatief tekenen helpt je om te ontspannen, even te vluchten van alle hectiek om ons heen.
Het tekenproces geeft een enorme voldoening en geeft je mooie inzichten.
Wil je zelf ook vaker weg uit je hoofd en wil je meer rust en concentratie in je leven. Dan is het maken van meditatieve tekeningen wellicht voor jou ook een mooie oefening om de controle los te laten.
In 2021 ga ik een aantal laagdrempelige zendoodle ochtenden organiseren. Data komen online.
Pieter Derks Voor wat het waard is
visuele identiteitOntwerp van het promotiemateriaal voor de voorstelling 'Voor wat het waard is' van Pieter Derks.
Foto: © Merlijn Doomernik
Dejavu
visuele identiteitVoor woonwinkel Dejavu in Nijmegen heb ik de nieuwe website, nieuwsbrief en nieuwe cadeaubonnen mogen ontwerpen. Een prachtige winkel vol prachtige spullen.
rake vragen
visuele identiteitRake Vragen is een project van Pro Persona. Rake Vragen helpt hulpverleners bij het stellen van de juiste vragen als het gaat over trauma's en de mogelijke gevolgen.
De directheid van het project komt ook duidelijk naar voren in het ontwerp, draai niet om de hete bij heen, maar leg de vinger direct op de zere plek.
Logodesign & merknaam: Marloes de Laat
Website: www.canners.nl
Video: www.kevinvancreij.com
'Designersfamily'
visuele identiteit, concept/styling1 CommentAl sinds 2012 is Marloes de Laat verantwoordelijk voor de artdirection, styling en het grafisch ontwerp van Cor Unum Ceramics in 's-Hertogenbosch.
Cor Unum produceert keramiek ontworpen door toonaangevende internationale designers, architecten en beeldend kunstenaars.
Cor Unum, letterlijk één van hart’, wordt gedragen door velen: door ambassadeurs en studenten, door ontwerpers en vrijwilligers, door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en professionals. Allen delen één gemeenschappelijk ideaal: iedereen verdient een plaats, iedereen heeft een talent en iedereen kan er aan bijdragen de wereld iets mooier te maken.
©2012-2016
Artdirection: Marloes de Laat i.s.m. Roel Vaessen
Fotografie: Marije Kuiper
Met dank aan: Lotte Landsheer, Sergio Herman, Roderick Vos, Jeroen Wand, Mae Engelgeer, Floris Hovers, Floris Wubben, Jos Kranen, Johannes Gille, Alex de Witte, Ton Musch, Toos Beekers van Zeeland
Merknaamcreatie
visuele identiteitCommentEen merknaam verzinnen kan best lastig zijn, spreek je de goede doelgroep aan?
Is de domeinnaam nog vrij? Hoe zit het met registreren?
Ik denk graag mee over de naam en slogan van een bedrijf, product of dienst en vertaal deze naar een pakkende visuele identiteit.
Zie hier een aantal voorbeelden van merknaamcreatie in combinatie van logodesign.
Promoodt
Bedrijfsnaam voor een promotiebureau in Zuid-Nederland.
Mijn opdrachtgever is een echte saleslady en sfeermaker. Door de woorden promoot en mood te combineren sluit de bedrijfsnaam aan bij het enthousiasme van mijn opdrachtgever.
concept en ontwerp: Marloes de Laat
fotografie: Femke van Houts
© 2016
Trash-up
Tijdens de vierdaagse feesten 2015 heeft D&B Nijmegen, bureau voor gedragsverandering
een proef gedaan om meer afval te verzamelen, door afval weggooien leuk te maken.
opdrachtgever: D&B Nijmegen
merknaam en ontwerp: Marloes de Laat i.s.m. Esther van Winkel
© 2015
ZonOverdag - Gebruik de ZonWijzer
Onze huidige energiebronnen raken op. Om energielevering in de toekomst zeker te stellen, zullen we duurzamer om moeten gaan met onze energie en ons meer moeten richten op alternatieve energiebronnen, zoals de zon en de wind. Er werd aan gezinnen gevraagd om met gebruik van een 3d lampje te helpen bij verschuiven van uw energieverbruik.
De 3dlamp kreeg de naam ZonWijzer. Het helpt de consument wijzer om te gaan met de zon.
opdrachtgever: D&B Nijmegen
merknaam en ontwerp: Marloes de Laat i.s.m. Esther van Winkel
© 2015
Van huisstijl naar bedrijfsfilm
visuele identiteitCommentEen huisstijl is niet alleen maar een logo, maar steeds vaker een complete merkbeleving.
Hierbij een aantal voorbeelden waarbij, de door mij ontworpen huisstijlen verder zijn uitgewerkt in film of stopmotion.
Valkhoffestival
De huisstijl van het Valkhoffestival heeft als basis gediend voor de leaderanimatie in de trailer van het Valkhoffestival 2016.
Creative Production, Camera & Edit: Joep Grootings
Leader Animation & Design: Jean Paul de Win
Camera (Slomo's): Michiel Los
Glidecam & Animation Adaps: Tim Engelaar
Identity Design: Marloes de Laat
Sounddesign: Rinus Aarts
Like knows Like
Voor het documentaire project Like knows Like is het logo gekoppeld aan een splitscreenconcept. Doordat de huisstijl in alle films is doorgevoerd ontstaat er een zeer duidelijke reeks.
Bekijk hier alle Like knows Like films: www.likeknowslike.com/shorts
Concept Like knows like: Marije Kuiper & Bas Berkhout
Logodesign & splitscreenidee: Marloes de Laat i.s.m. Roel Vaessen
Cor Unum Ceramics stopmotion
Om de sfeer van het bedrijf weer te geven is er een stopmotion gemaakt tijdens een fotoshoot. Deze stopmotion wordt o.a. gebruikt tijdens presentaties en op socialmedia en is onderdeel van de merkbeleving.
Artdirection & concept: Marloes de Laat i.s.m. Roel Vaessen
Creative Production: Bas Berkhout
Fotografie: Marije Kuiper
neem de tijd voor briljante ideeën
visuele identiteitHet Instituut voor Onbewust leren maakt kennis over onbewust leren toegankelijk en toepasbaar voor de (onderwijs)praktijk.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat informatie ook op onbewust niveau verwerkt wordt. Dit gebeurt als je even afstand hebt genomen, tijdens je slaap of na een periode van afleiding.
Het logo voor het Instituut voor Onbewust leren is samengesteld uit een zandloper en een briljant.
"Als je even de tijd neemt, ontstaan de meest briljante ideeën."
Intuïtief ontwerpen
visuele identiteitHoe ontwerp je een huisstijl voor een opleidingscentrum voor Intuïtieve Ontwikkeling?
Intuïtief!
De beeldtaal van het Intuïtief Traject bestaat uit 7 cirkels, welke corresponderen met de 7 chakra's, die tijdens de opleiding aan bod komen. Bij elke marketinguiting worden de cirkels intuïtief van een ander kleurenpalet voorzien op basis van een passende foto of afbeelding.








st....
visuele identiteitLogo ontwerp voor Winkelstraat Manager Michiel van Hoof.
Door een kleine typografische ingreep en toevoeging van st. krijgt het logo direct een link met het werkgebied van Michiel, als winkelstraatmanager en adviseur lokale economie.
De laatste loodjes en dan een break
De laatste loodjes en dan mogen we met vakantie.
Marloes werkt op dit moment aan:
Ontwerp Valkhoffestival 2015
Ontwerp Kwattavoorstelling Perenbomen bloeien wit
Ontwerp Kwattavoorstelling Mariken
Ontwerp Kwattakrant
Ontwerp Visuele identiteit Michiel van Hoof winkelstraat manager
Ontwerp Flyers Intuïtief traject
Ontwerp en concept Trashup, een project van D&B, applied behaviour Science
Ontwerp en fotoshoot Ontwerpwedstrijd Cor Unum
Concept en coördinatie He ho lets ko'dak Zwarte Cross
Van 6 t/m 24 juli ben ik met vakantie.